Renshi de Arad 2024, ediția a II-a Workshop
Perioada de desfășurare: 4 zile, mai 2024
Loc de desfășurare: licee din municipiul Arad
Renshi este un proiect experiment inițiat în 2023, având un succes surprinzător printre elevi. Proiectul își propune educația permanentă a elevilor, prin intermediul poeziei și al artelor plastice. Atelierele sunt coordinate de scriitorii Florin Iaru, Dan Mircea Cipariu și Ioan Matiuț. Produsele atelierelor sunt revista Renshi de Arad, expoziția lucrărilor de artă plastic ale copiilor, spectacolele de recitare susținute de elevii autori ai textelor.
AR-FUN 2024 Workshop
Perioada de desfășurare: 10 zile, mai-iunie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
AR-FUN 2024 este un proiect care își propune educația tinerilor autori, prin coordonarea unor ateliere de scriere dramaturgică. Atelierele de dramaturgie sunt coordinate de actorul și dramaturgul Ioan Peter PIT, care va avea invitați alți dramaturgi contemporani, români sau din străinătate, găzduți la Arad. Participanții la ateliere sunt tineri autori, care nu au debutat public. Textele lor vor fi incluse într-o antologie tipărită și vor fi propuse pentru producție pentru Festivalul Underground.
Teatrul aplicat în educația nonformală Workshop
Perioada de desfășurare: 5 zile, iunie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
Proiectul cuprinde două etape, o conferință despre importanța teatrului aplicat în educația nonformală, susținută de Dr. Anca Doczi Luchian și două workshop-uri, la care va participa și regizorul Cristian Luchian, de 4-5 zile, pentru profesori și elevi din Arad, cu patru tehnici diferite de teatru aplicat. Proiectul va avea ca produs un spectacol de teatru forum.
Arad, Platoul de cinema Workshop
Perioada de desfășurare: 5 zile, iunie-iulie 2024
Loc de desfășurare: orașul Arad
Orașul ARAD devine locație și subiect de cinema.
Temele filmelor vor fi gândite de echipă în jurul orașului Arad.
“ARAD. Platou de Cinema” este despre educație, cultură și creditarea importanței noii generații. Atelierul “ARAD. Platou de Cinema” e o investiţie în viitor, atât în cel apropiat, cât şi într-unul mai îndepărtat. Cum mă raportez la orașul meu, la vârsta mea, la evenimentele minore și majore care compun zilele spectaculoase și mai puțin spectaculoase din viața mea?
Educația cinematografică este un instrumente care stimulează autocunoașterea și participarea la viața comunității. Cinematograful – în calitatea sa de artă, dar și în cea de tehnologie, în cea de limbaj, de cultură populară, de instrument de arhivare a realității – e o prezență fără de care istoria recentă e de neconceput.
Participanții la “ARAD. Platou de Cinema” vor fi timp de câteva zile actori, scenariști, cameramani, sunetiști, regizori.
Echipa fiecărui coordonator va realiza la finalul zilelor de atelier, un set de filme de ficțiune sau documentar în funcție de mentorul ales.
Fiecare Grupă e formată din 10 participanți, din Arad:
– 10 participanți la cursul de cinema de ficțiune – coordonator Julien Javions
– 10 participanți la cursul de documentar – coordonatoare Carmen Lidia Vidu
Roots (Rădăcini) Workshop
Perioada de desfășurare: 10 zile, iunie-iulie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
Intr-o lume tot mai digitalizata, cu acces practic la o disponibilitate si rapiditate a conectarii/comunicarii fara precedent practic conectarea si comunicarea reala sunt o specie pe cale de disparitie. Asa cum am avut ocazia sa observam in contextul pandemiei 2020, sentimentul de apartenenta depinde de o baza de valori comune. Adeseori ceea ce numim valori pot fi enumarate la prima vedere cliseic, ca intr-o banala lista de cumparaturi. Insa daca ne referim la valorile care stau la baza deciziilor noastre vitale, a atractiilor aproape inexplicabile pentru o situatie, persoana, obiect etc e vorba despre mecanisme mult mai complexe. Prin intermediul acestui workshop vom clarifica o baza de valori comune ale participantilor la acest proces, baza pe care se va construi o structura de poveste incluziva finalizata cu un performance care va recrea pentru publicul ulterior spatiul necesar conectarii si comunicarii dincolo de specificul cultural al publicurilor. Pentru a crea o punte peste vremuri, conectand puncte care par disparate istoric/estetic spectacolul final va avea structura de joc video, cu mai multe nivele accesate/decise interactiv de catre public si in acelasi timp, ca un glimpse de rigoare si frumusete clasica, textul va fi de teatru in versuri (ideal pentametru iambic). De aici si titulul proiectului care doreste sa produca awareness si emotional connection cu radacinile culturale specific europene. Practic, spectatorii vor decide la fiecare reprezentatie, la finalul fiecarui act (printr-un sistem de vot online) parcursul scenariului. Echipele de regizor/dramaturg/actori vor crea mai multe directii de solutionare a conflictului scenic al fiecarui act si le vor accesa in functie de preferintele publicului din fiecare seara. Pentru realizarea fiecaruia dintre cele 3 acte va exista o echipa dedicata formata din 1 regizor, 1 dramaturg, 1 scenograf, 1 light designer, 1 iar cei 9 actori vor migra intre cele 3 echipe dupa un orar agreat de comun acord si/sau la solicitarea regizorului fiecarui act.
Implementare
Workshop-ul va avea mai multe etape, dupa cum urmeaza
Ziua 1
- Exercitii de cunoastere/conectare intre membrii echipei.
- In calitate de coach certificat (Co-Active Training Institut/CTI & membru InternationalCoach Federation/ICF) conduc adesea procese de “value articulation” foarte utile in clarificarea obiectivelor individuale si a pasilor de actiune catre acestea. De aceasta data voi conduce un proces specific de coaching (alcatuit din meditatii ghidate, schimbarea georgrafiei corporale, comunicare la nivel non verbal si paraverbal) pentru a identifica plaja de valori individuale ale membrilor echipei. Ulterior, printr-un proces specific coachingului de echipa/sistemic vom identifica ce valori sunt impartasite de toti membrii echipei. Acestea vor constitui baza de creare a script ului/plotului. Echipa de dramaturgi va incepe lucrul la structura scenariului dramatic.
- Cei 9 actori (impreuna cu orice alt membru al echipei va dori) vor incepe un training complex in tehnica Alexander. Anca Sigheti, singurul trainer roman certificat in tehnica Alexander va conduce acest atelier de recucerire a tuturor functiilor posibile ale principalului instrument de lucru al actorului: propriul corp!
Ziua 2
- Brainstorming ale echipelor reunite (actori, dramaturgi, muzicieni, scenografi) pentru crearea plotului/personajelor. Cele 2 etape ale acestui proces presupun generarea de idei fara evaluare (yes, and…) si mai apoi structurarea ideilor “castigatoare” (yes, but…).
- Exercitiile de tehnica Alexander cu Anca Sigheti vor continua.
- Simona Ioana Ciobanu, soprana si coach de voce va sustine ateliere de emisie sidisciplina vocala.
- La finalul zilei va exista o structura dramatica pe baza careia actorii vor incepe sa improvizeze.
- Fiecare echipa de dramaturg, scenograf, light designer, muzician) va lucra la cate un act, formand astfel 3 echipe corespondente celor 3 acte.
Ziua 3 – Ziua 6
- Repetitii actori
- Lucrul pe echipe creative- sound, miscare, lumini, costume & décor);
- Pauze creative de repetitii (cu ateliere de tehnica Alexander & coaching vocal)
- Miscare si coregrafie scenica
- Alaturarea primelor structuri de ambient sonor/muzical
Ziua 7
- Semi wrap up of all the previews artistic processes and experiences ( insailare a ce a fost creat pana in acel moment)
- Brainstorming final pentru stabilirea personajelor, directiilor finale de actiune, etc.
- Pauza creativa cu tehnica Alexander & voice training
- Repetitii fixare principale directii stabilite
Ziua 7 – Ziua 9
Repetitii echipe reunite pentru transfer de buna practici & omogenizare estetica teatrala.
Ziua 10
- Repetitii generale
- Inregistrare testimoniale participanti care vor fi proiectate atat pe intrarea cat si pe iesirea publicului din sala.
- Reprezentatia interactiva cu public
Producție spectacol ”The voyager”
Perioada de desfășurare: 30 zile, ianuarie-februarie 2024, premiera 11 februarie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
Spectacolul este prima producție a HUB mARTA și este realizat de regizorul independentTheodora Herghelegiu, după un text adaptat al lui Shakespeare. Spectacolul este în limba română și engleză și va fi produs în scopul de a fi prezentat și vândut la festivaluri. THE VOYAGER este un spectacol despre cum ratam intalniri (sau nu) in viata
– de data asta: intalnirea cu un inger. Un inger calator, de rangul III, venit sa ajute oamenii sa se adune din risipirea devenita epidemica; poate chiar pandemica! in urma degringoladei generale. O monodrama despre dilemele omului de azi si intrebarile pe care si le pune frecvent, sau pe care a incetat sa si le mai puna. Textul este bazat pe fragmente din piesele si sonetele lui William Shakespeare, coagulate intr-o poveste, sau, mai corect spus: intr-o o intamplare care face ca in sala de teatru (spatiul de joc) sa aterizeze un inger ratacit si sa interactioneze cu publicul. Textul este jucat in mare parte in limba romana, dar aprozimativ un sfert este in limba engleza, existand supratitraj in limba ebgleza pentru tot spectacolul. Piesa urmeaza sa participe in festivalul international cu tematica Shakespeare, de la Verona, in 2024.
Cronica : între reclamă și protecția consumatorului Workshop
Perioada de desfășurare: 6 zile, iunie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
În ultimii ani, cronica de teatru, dar nu numai, a încetat să mai fie critică. Specie pecale de dispariție, teatrul se cuvine, desigur, protejat. Dar el se protejează în primulrând prin propriile lui forțe, adică prin calitatea actului artistic. În absența acesteia, oricât de laudativă ar fi cronica respectivă, el cade victimă speciilor mult mai agresive de spectacol, de la cele virtuale până la stand up, circ, divertisment facil, street art ș. a. Făcând reclamă spectacolelor slabe, cronicarii trimit publicul la showuri care-i vor dezamăgi și de care, data viitoare, nu se vor mai lăsa păcăliți. Prin urmare, o critică obiectivă va proteja atât produsul care e teatrul, cât și pe consumatorii lui.
Obiective: Workshopul își propune să dezbată atât condiția criticii de teatru, cât și pericolele, nu puține, care îi pândesc pe cei ce o practică, abătându-i de la misiunea lor cea mai importantă: protecția consumatorului. Care, după cum se va vedea, protejează în ultimă instanță și teatrul, și pe creatorii lui. Vor fi discutate, desigur, și căile de surmontare a obstacolelor. Criterii(le) de evaluare a spectacolului, inclusiv instrumentarul necesar. Cronica de întâmpinare (componenta publicitară) și critica propriu-zisă („Protecția consumatorului”). Nevoia unui verdict convingător și modul de formulare a acestuia. Vor fi discutate o serie de spectacole importante din ultimii ani. Va exista și o secțiune practică, bazată pe spectacolele invitate în festival, despre care participanții vor scrie cronici ce vor fi discutate în cadrul workshopului.
Selectarea participanților va fi făcută de către coordonatorul workshopului, pe baza unor texte trimise în prealabil de participanți și a unor interviuri pe zoom. Vor fi admiși maximum zece participanți.
Înființarea trupei de teatru ”Art Studio”
Perioada de desfășurare: 10 luni, februarie-decembrie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad
Fundamentare: Ioan Peter PIT a mai coordonat un proiect de acest gen în urmă cu 20 de ani. Proiectul a fost și atunci un succes, furnizând Teatrului Clasic ”Ioan Slavici” cel puțin cinci actori. Așadar, proiectul își propune recreerea unei oferte către potențiale talente locale, care doresc să urmeze o carieră de artist dramatic. Există o cerere de cel puțin 30 de tineri arădeni, care și-ar dori să intre într-o trupă de teatru.
Festivalul de circ ”ARCADIA”
Perioada de desfășurare: octombrie 2024
Locuri de desfășurare: în corturi de circ, amplasate în diverse locuri publice din Arad
Circul contemporan sau teatrul-circ este un tip de spectacol ce are tradiții vechi în Franța, Italia, Belgia sau Spania, având rădăcini în comedia dell’arte și dezvoltându-se în principal în jurul familiilor de clovni precum Colombaioni, Zavatta, Fratelinni etc… În ultimii ani au apărut foarte multe spectacole cu elemente de circ și care se apropie mult de teatru, în relația actorilor cu obiectele, cu decorul, schimbând jocul grotesc al clovnului tradițional, cu un tip de expresie realist, apropiat de maniera teatrului actual. Adeseori sunt folosite elemente de mare teatralitate precum păpușile, marionetele, decoruri cu valențe simbolice, artă digitală…
PREZENTAREA PROIECTULUI
Proiectul își propune, într-o primă perioadă, 10 august – 10 septembrie 2023, o selecție de spectacole de profil,
A doua perioadă 10 septembrie – 30 septembrie 2023, o perioadă de contacte cu trupele cu potențial de participare la Festivalul de Teatru – Circ mARTA Arad, de alcătuire a programului, de atragere de fonduri suplimentare, precum și de popularizare a evenimentului prin toate mijloacele specifice.
În prima perioada a lunii octombrie 2023, se vor programa o serie de 10 producții teatrale (15 – 20reprezentații), care vor fi prezentate în diferite spații de joc. În weekend vom să organiza un colocviu dedicat acestui gen deosebit de spectacol, cu specialiști atât din domeniul circului cât și al artelor scenei în general.
Principalul scop este acela de a organiza o stagiune inedită pentru publicul din Arad prin aducerea într-un festival, a 10 producții teatrale deosebite, cu stiluri de exprimare artistică diferite, spectacole vizuale care ating cele două limbaje artistice, cel care ține de circ și cel care ține de teatru. Unele din spectacolele se joacă în aer liber, iar unele au propriul lor cort în care este integrat spectacolul.
PUBLICUL ȚINTĂ
În primul rând ne adresăm publicului de toate vârstele din Arad precum și din orașele din împrejurimi, inclusiv din Ungaria. Există un public fidel al spectacolelor de circ în general, dar festivalul trebuie să-și facă o țintă și din publicul nou, cel care încă nu este obișnuit să vină la spectacole care îmbină circul cu teatrul, cu dansul sau artele digitale, la spectacole de multi/pluridisciplinare.
Festivalul de teatru și film pentru elevi
Perioada de desfășurare: 3 zile, octombrie 2024
Loc desfășurare: spații neconvenționale din Arad
Aradul a avut o tradiție în organizarea festivalurilor de teatru și film pentru elevi și tineri. Au fost cel puțin două trupe de teatru pentru tineret și trei festivaluri de teatru și film, de limbă română, de limbă engleză și de limbă franceză. A rămas un singur festival de teatru de limbă franceză, organizat de AMIFRAN de peste 30 de ani.
Un festival de teatru și film pentru elevi va avea un triplu efect: educarea elevilor prin aptitudini, competiția constructive între școli și licee și, cel mai important, pregătirea viitorului public arădean pentru spectacolele de anvergură ale instituțiilor profesioniste. Cu alte cuvinte, festivalul educă viitorul public arădean.
Ateliere educative: istoria jocurilor video (Dafinoiu Andrei), istoria street-art-ului (Cătălina Cosma), fotografia în arta contemporană (Cătălin Asanache), nutriție și condiționare fizică (Daniel Moldoveanu), arta improvizației verbale (AFO de la Subcarpați), și actorie pentru adolescenți (Ciprian Nicula);
Coordonatorii festivalului sunt actorul Zoltan Lovas și regizorul Nicolae Mihai Brânzeu.
Înființarea Ansamblului folcloric și Festivalul international al jocului fecioresc
A) Înființarea Ansamblului Folcloric
Perioada de desfășurare: 3 zile, septembrie 2024
Locuri de desfășurare: piețe publice din Arad, spații neconvenționale din Arad
B) Festivalul internațional al jocului fecioresc
Perioada de desfășurare: 3 zile, septembrie 2024
Loc de desfășurare: piețe publice din Arad, spații publice din Arad
Necesitatea înființării unui ansamblu folcloric semi-profesionist, care să evoce tradițiile și obiceiurile zonei de confluență etnografică a Aradului, este data , în primul rând, de absența unui astfel de ansamblu, dar și de cererea existentă din partea publicului țintă, căruia ar urma să se adreseze.
Jocul fecioresc este întâlnit în toate dansurile etniilor care conviețuiesc în zona Aradului și reprezintă una dintre cele mai spectaculoase exprimări coregrafice etnografice. De aceea propunem acest Festival international al jocului fecioresc. Pe de altă parte, jocul fecioresc ardelenesc a intrat în Patrimoniul immaterial UNESCO, sub denumirea de ”lad`s dance”, alături de jocul călușarilor, ceea ce poate constitui și o formă de promovare a tradițiilor. Festivalul va avea și o secțiune de ateliere, care vor fi coordonate de coregrafii ansamblurilor invitate.
Bienala de artă numerică, holografică, video-maping și artă stradală, ediția I
Perioada de desfășurare: 3 zile, septembrie-octombrie 2024
Loc de desfășurare: parcuri publice, străzi, piețe, spații neconvenționale din Arad
Proiectul nostru vrea să surprindă artistul performativ în mijlocul comunității, creând un astfel un program de rezidențe artistice pentru aceștia prin care vor beneficia de întâlnirea cu artiști reprezentativi din arta contemporană și de workshop-uri.
Proiectul implică realizarea unei serii de 10 instalații performative ce vor constitui o expoziție semipermanentă, precum și o expoziție de artă numerică, o formă de exprimare artistică ce folosește atât matematica și inteligența și sensibilitatea umană, precum și inteligența articicială (IA).
Proiectul este și un festival de artă stradală prin care dăm un suflu nou orașului, prin culoare, înfrumusețând mai multe clădiri ale căror ziduri oricum au un aspect deplorabil și, în același timp, transmitem mesaje care au rolul să atragă atenția privitorilor asupra problemelor sociale cu care se confruntă comunitatea noastră. Transmitem un alt vibe locuitorilor, știut fiind faptul că arta dă frâu liber imaginației și creează nevoia de dezbatere, culorile bucură, locuitorii din cartiere viu colorate având tendința să fie mai fericiți decât cei care trec zilnic cu privirea peste griul lăsat în urmă de trecerea anilor. Creăm un muzeu urban de artă stradală pe care îl vom mări de la ediție la ediție, un muzeu cu acces gratuit care are rolul să promoveze orașul nostru, să insufle speranță tinerilor, să dezvolte turismul local și, de ce nu?, să hrănească economia locală. Și când spunem artă stradală nu ne gândim doar la picturi murale, ne gândim și la teatru, la muzică și la dans, drept pentru care vom angrena și vom promova în cadrul fiecărei ediții a festivalului ONGu-ri interesate, aducându-le arta în stradă. Vom aduce în acest proiect artiști consacrați care ne vor încânta și ne vor bucura pe scenă sau prin arta lor, dar ne propunem să fim și o rampă de lansare pentru zeci de tineri talentați.
Proiectul include și o instalație imersivă new media cu sunet minim 6 puncte de surround
Instalația este compusă din 3 elemente:
- artefact aprox 4/4m (ecran proiecție din plexi topit, arată că o meduză geometrică și este semitransparent), suspendată de tavan / copaci dacă va fi afară.
- video mapping și laser art pe ecranul de mai sus se realizează videomapping imersiv care oferă o senzație de cădere caleidoscopică.
- sunet imersiv surround cu min 6 surse de sunet diferite
Spectatorii au posibilitatea să poată stă întinși pe spate pe fotolii gonflabile / pufi sub instalație.
Arad Fusion Festival
Perioada de desfășurare: 16-17 august 2024
Loc de desfășurare: curtea clădirii MARTA sau spații neconvenționale din Arad
Proiectul își propune să promoveze trendul din muzica modernă mondială, dat de interferențele dintre stiluri și exprimări muzicale, inspirația folclorică, contribuția Inteligenței Artificiale (AI), utilizându-se instrumente vechi sau copii ale acestora, combinate cu interpretări ajutate de computer și de instrumente muzicale inedite. Proiectul își propune să atragă toate ONG-urile care au ca scop dezvoltarea confluențelor culturale, interdisciplinaritatea.
Proiectul este unic în România, ca propunere, și va creea o destinație culturală pentru Arad.
Festivalul Basmelor și Poveștilor
Perioada de desfășurare: 3 zile, decembrie 2024
Locul de desfășurare: spații publice, spații neconvenționale din Arad
Basmele și poveștile au o istorie și o adresare universală, clădită însă pe scrieri locale. Frații Grimm și Petre Ispirescu nu s-au întâlnit niciodată, dar basmele și poveștile lor s-au întâlnit în educația copiilor de pe întreaga planetă. Din păcate, s-a pierdut mult din spunerea poveștilor și a basmelor și foarte puțini autori mai scriu astfel de genuri în România.
Prin urmare, Festivalul își propune să readucă povestea și basmul în lumea copiilor și a adulților, cu ajutorul paradelor de păpuși gigantice, a personajelor de poveste și de basm, dar și prin intermediul filmelor și a atelierelor pentru fabricarea personajelor de basm.
Înființarea fanfarei orașului și Wind Orchestra Meeting
A)Înființarea fanfarei orașului
Perioada de desfășurare: 12 luni, concerte periodice în perioada iunie-septembrie 2024
Locul de desfășurare: sala de repetiții, parcuri și piețe publice din Arad
B)Wind Orchestra Meeting
Perioada de desfășurare: 2 zile, septembrie 2024
Locul de desfășurare: parcuri și piețe publice din Arad, curtea clădirii MARTA
Aradul are o tradiție în susținerea și promovarea muzicii de fanfară, mai ales datorită comunităților religioase neoprotestante, dar și după înființarea Conservatorului, în secolul al XIX-lea. Există, prin urmare , și un public dedicat acestui gen de concerte, însă muzica de fanfară este una dintre puținele care pot aduce un public foarte numeros, alcătuit din oameni cu diverse gusturi, preferințe și educație muzicale. Adică, există cerere pentru astfel de evenimente culturale. Concertele de fanfară sunt în sine ocazii de educație muzicală, fiindcă se pot aborda toate genurile muzicale, de la folclor, la muzică simfonică sau muzică modernă.
Wind Orchestra Meeting este un proiect care propune două zile de concerte de muzică de fanfară, cu cinci orchestre invitate, 3 din România și două din străinătate (Ungaria sau Serbia sau Republica Moldova), plus orchestra gazdă de la Arad. În prima zi se vor susține concerte în șase locații diferite din Arad, iar în a doua zi va avea loc o paradă a fanfarelor și un concert comun. Unul dintre produsele proiectului este un DVD cu concertele programate.
Simpozionul de sculptură, ediția a II-a
Perioada de desfășurare: 30 de zile, august-septembrie 2024
Locul de defășurare: Parcul de pe Malul Mureșului
Reluarea tradiției arădene în organizarea de tabere de sculptură a fost un success în anul 2023. Proiectul își propune două obiective principale: mobilarea urbană a Aradului cu opera de artă, dar și susținerea și promovarea tinerilor artiști plastici. Orașul Arad are trei zone, din trei perioade diferite, cu opera de artă din piatră de calcar: cea din anii 70, cea din anii 80 și cea de acum din anul 2023. Operele de artă, ca mobilier urban, îmbogățește efectiv orașul, dar, ca obiecte de muzeu de artă în aer liber, sunt și un factor educativ pentru cetățenii orașului, asigurându-le acestora și bucuria de a locui într-un oraș prieten cu arta.
Vor fi invitați 6 artiști plastici, din Arad și din alte localități din România, masteranzi, doctoranzi sau absolvenți ai facultăților de artă care vor să se afirme.
Rezidențe artistice mARTA
Perioada de desfășurare: aprilie-decembrie 2024
Loc de desfășurare: spații neconvenționale din Arad, curtea clădirii MARTA
- muzică
- teatru
- dans
- arte plastice
- multimedia
Rezidențele artistice reprezintă una dintre formele competitive de susținere a artiștilor din orice domenii, dar și una dintre cele mai ieftine modalități pentru finanțator de a intra în posesia unor opera de valoare artistică. Este o rețetă win-win între finanțator și artist. Fiecare dintre rezidențiate vor avea cel puțin un produs final, cum ar fi un album muzical, un concert care poate devein itinerant, un spectacol de teatru itinerant, un spectacol de dans sau o nouă trupă de dans, o expoziție permanentă de artă plastică, videoclipuri sau filme despre Arad, expoziție permanentă de artă fotografică, pagină de internet etc.
Cenaclu literar-jurnalistic româno-maghiar-german
Perioada de desfășurare: întâlniri lunare,12 luni, 2024
Locul de desfășurare: spații închiriate, până la reabilitarea clădirii-sediu
Proiectul este unicat în această zonă și propune nu doar susținerea și promovarea scriitorilor și jurnaliștilor culturali români, dar și colaborarea cu scriitori și jurnaliști culturali de limbă maghiară și germană, din Ungaria, Austria sau Germania, textele acestora fiind traduse în cele trei limbi: română, maghiară, germană.
Cenaclul va fi un pol cultural important în zonă. Unul dintre produsele cenaclului va fi o revistă culturală, care va apărea, la început în limbile română și maghiară, pe internet, iar în formă tipărită, cu o periodicitate anuală. Cenaclul va fi condus de scriitorii Gheorghe Schwartz, Ovidiu Pecican, Lajos Notaros și Victor Scoradeț. Președinte onorific, poetul și dramaturgul Matei Vișniec.
Publicații
Perioada de desfășurare: 12 luni, 2024
Loc de desfășurare: Arad
- Album foto tipărit și online ”Arad” (denumire provizorie), redactare, editare, tipărire, montaj;
- Monografie MARTA, cercetare, redactare, tipărire;
- Susținere pagini web www.hubmarta.ro și www.undergroundfestival.ro, redactare texte, administrare;
- cofinanțare pentru redactarea, traducerea, editarea și tipărirea cărții lui David Esrig, în colaborare cu UNITER;
Toate aceste publicații, tipărite sau online, promovează imaginea Aradului, istoria orașului precum și deschiderea sa culturală. Aradul nu mai are un album foto tipărit de mai bine de 10 ani, iar Monografia MARTA va fi o premieră pentru istoria industrială a Aradului. Pagina web a instituției este obligatorie, dar este necesară și îmbunătățirea ei calitativă, să nu rămână doar o modalitate de evocare a programelor culturale programate. Revista anuală a cenaclului și cartea lui David Esrig, unul dintre cei mai importanți dramaturgi ai secolului, sunt publicații de elită pentru viața culturală a Aradului.
Educația permanentă
A) Cursuri în meserii din industria spectacolului
Perioadă de desfășurare: 6 luni, 2024
Loc de desfășurare: săli Universitatea ”Aurel Vlaicu”
Cursurile vor fi organizate în parteneriat cu Universitatea ”Aurel Vlaicu”, care va organiza catedra din punct de vedere academic professional. Este vorba despre meserii cum ar fi inginer de sunet, Light -designer, inginer de lumini, regizor ethnic, meserii pentru care există cursuri ocazionale pentru specializare, dar nu există o pregătire specializată la nivel academic, iar cererea pe piață este foarte mare în industria spectacolului. Proiectul poate deveni o sursă constantă de venituri propria pentru HUB.
B) Înființare de ateliere pentru producția de mașinării pentru industria de divertisment
Perioada de desfășurare: 6 luni, 2024
Loc de desfășurare: spații industriale din Arad
Proiectul are două obiective principale: producerea de mașinării pentru industria de divertisment stradal și reconversia profesională în domeniul cultural și de divertisment. Proiectul poate devein o sursă constantă de venituri propria pentru HUB, din comercializarea produselor realizate în ateliere sau din închirierea lor la diverse evenimente culturale zonale. Produsele atelierelor sunt: păpuși și personaje fantastice gigantice, fabricate din structure mobile, carusele etc. Parteneri ai proiectului sunt antreprenori locali și Universitatea ”Aurel Vlaicu”, care suportă alte categorii de cheltuieli, cum ar fi materiale necesare, asigurarea spațiilor necesare etc.
C) Înființare de ateliere și cursuri de specializare în restaurare
Perioada de desfășurare: 6 luni, 2024
Loc de desfășurare: spații industrial din Arad
Aradul are o bogăție de obiecte de patrimoniu material, de mobilier urban, clădiri, care se află într-o stare avansată de degradare și care ar trebui restaurate corespunzător: porți, ancadramente, balustrade, vitralii, scări, lifturi etc. Pe de altă parte, există o cerere tot mai mare pentru restaurarea și recondiționarea obiectelor de mobilier, a tablourilor etc. din partea cetățenilor. Or, sunt extrem de puțini meseriași care mai știu restaura obiecte de artă urbană sau de interior. Proiectul propune recuperarea acestor meserii de restaurare pentru atingerea a cel puțin două obiective: redarea obiectelor valoroase Aradului și prestarea unor servicii de calitate privind restaurarea obiectelor de artă.
Casa de cultură a studenților
Perioadă de desfășurare: 12 luni, 2024
Loc de desfășurare: curtea clădirii MARTA, spații ale universităților arădene, spații neconvenționale
Deși Aradul are deja o istorie de peste 30 de ani de activitate universitară, cu două universități, una de stat și una privată, studenții din Arad nu beneficiază de o ofertă culturală dedicată lor și nici o formă instituționalizată care să le asigure oportunități de exprimare sau organizare artistică. Proiectul tocmai asta propune, înființarea unei Case de cultură a studenților, printr-un parteneriat cu Ligile studenților din cele două universități, care să le poată oferi membrilor acestora posibilități de exprimare și organizare artsitică. Aradul are studenți din diferite zone geografice de pe glob, ceea ce poate constitui o ofertă diversă de activități culturale, data de diversitatea culturală a originilor studenților care studiază aici.
Organizarea colecțiilor muzeale: Muzeul tehnicii și tehnologiei și Muzeul etnografic al comunităților naționale din Arad. Dezvoltarea turismului cultural
A) Muzeul tehnicii și tehologiei din Arad
Perioada de desfășurare: 12 luni, 2024
Loc de desfășurare: spații din Arad, necesare depozitării și expunerii exponatelor achiziționate
Muzeul, care va fi amenajat în interiorul clădirii MARTA, conform studiului DALI, este foarte așteptat de publicul arădean, dar poate deveni și un punct de mare interes pentru turismul cultural în Arad. Însă pentru începerea organizării expoziției muzeale trebuie începută munca de cercetare și achizițiile viitoarelor exponate, prin cumpărare direct sau obținute prin donație, ori închiriere. Industria și tehnologia di Arad au acoperit o arie foarte vastă, de la industria lemnului, industria textilă, tehnologie de mecanică fină, industria constructoare de mașini și mașini-unelte, până la industria alimentară, tehnologia aviatică etc.Munca de cercetare va trece hotarele României, fiind necesare prospecțiuni și în Arhivele din Ungaria și Austria. Parteneri în acest proiect vor fi ONG-uri din Arad.
B) Muzeul etnografic al comunităților naționale din Arad
Perioadă de desfășurare: 12 luni, 2024
Loc de desfășurare: spații din Arad, necesare depozitării sau expunerii obiectelor achiziționate
Muzeul, care va fi amenajat, de asemenea, în clădirea MARTA, este la fel de așteptat de publicul arădean, mai ales de arădenii care sunt plecați și își doresc o evocare a istoriei locului de baștină. Muzeul va fi un alt punct de interes pentru turismul cultural, având în vedere diversitatea de comunități naționale care au trait și trăiesc în Arad: români, maghiari, germani, evrei, sârbi, bulgari, slovaci, italieni, francezi, țigani etc. Fiecare dintre aceste comunități au avut o contribuție la dezvoltarea Aradului de-a lungul istoriei. Parteneri în acest proiect sunt ONG-ri representative pentru fiecare dintre comunitățile naționale.
C) Dezvoltarea turismului cultural în Arad, prin reconstrucția autobuzului Westinghouse și a autoturismului MARTA, care s-au produs la Arad
Perioadă de desfășurare: 12 luni, 2024
Loc de desfășurare: spații industriale din Arad și din Ungaria
Reconstrucția acestor vehicule care s-au fabricat în Arad, în fosta fabrică MARTA, acum peste 100 de ani, va putea transforma orașul într-o destinație pentru turismul cultural. Nici un oraș din Europa nu a reconstituit pentru a pune în circulația publică astfel de vehicule istorice. Autobuzul supraetajat , reconstruit după modelul Westinghouse de la 1908, va face circuite turistice prin Arad. Acesta va avea 28 de locuri. Parteneri în acest proiect sunt antreprenori din Arad, toate firmele de automotive din Arad, care vor asigura forța de muncă specializată, precum și plata celor implicați, dar și Universitatea ”Aurel Vlaicu”, pentru design, ori alte ONG-uri pentru atragerea de fonduri. Unul dintre partenerii principali poate deveni firma Westinghouse din SUA, care are și reprezentață în România.
Festivalul Underground
Perioadă de desfășurare: 10 zile, în perioda 31 mai -9 iunie, 2024
Locuri de desfășurare: spații neconvenționale din Arad, cinematograful Studio, Teatrul Vechi, cinematograful Mureșul
Festivalul Underground a fost, vreme de 13 ediții, unul dintre proiectele care au pus Aradul pe harta evenimentelor culturale de talie europeană, nu doar națională. Festivalul este gândit să se adreseze publicului tânăr, dar și artiștilor independenți, care experimentează noi abordări în teatru sau film. Rețeta de succes a Festivalului de teatru și film independent este simplă: nu există un festival dedicat pentru producții independente nici în România și nici în această zonă central-europeană, nimeni nu îi invită pe acești artiști la festivaluri de profil, publicul lor fiind doar cel local. Festivalul de la Arad propune deschiderea europeană pentru producțiile independente. Pe de altă parte, tendința finațărilor nerambursabile prin programe europene se îndreaptă spre astfel de producții independente, care ies din cadrul finanțărilor statale. Adică, Festivalul poate atrage și finanțări europene. Festivalul va avea și producții din străinătate, selecția urmând a fi făcută în perioada ianuarie-aprilie 2024. Selecționerii Festivalului sunt: Theodora Herghelegiu, Radu Dinulescu și Ovidiu Georgescu. Festivalul promovează Aradul pe toate meridianele lumii.